Mat & Olivolja

Man ska helst ha minst två sorters olivolja i sitt kök. En enklare sort behövs till bak och matlagning. Det är en myt att det inte går bra att steka i olivolja! Olivolja är en av de härdigaste fetterna och tål hög temperatur under lång tid (180 grader i 20 minuter.)

Men man ska förstås också ha en god olivolja att använda som smaksättare. Man kan till och med behöva ett par olika sorter, en som är mildare och en mer robust. Numera smaksätter jag nästan alltid min sallad med bara olja och salt, utan citron och vinäger, bara för att kunna njuta av den härliga kombinationen mellan oljan och de gröna bladen. Kokta grönsaker serveras med olivolja och salt, och till pasta, ost, soppor, grillat kött och ugnsbakad fisk används också god olivolja som en perfekt smakförhöjare.

Kanske är det en vana, men för mig är den beska smaken mer och mer lockande. Men i olivolja kombineras det beska med andra smaker; det som kallas fruktigt, gräsigt, och pepprigt. När man provar olivolja kan man lära sig hitta ett helt spektrum med dofter och aromer. Liksom med viner, så jämför man med kända smaker. Det kan vara mandel, kronärtskockor, tomatblad, örter, choklad, gröna äpplen, pinjeskog och nybakat bröd.

Den livsförlängande oljan

Olivolja kan ses som ett fantastiskt hälsoelixir. Den som lyckas byta ut delar av animaliskt fett mot olivolja kan sänka halten av dåligt kolesterol, det som kan ge hjärt- och kärlsjukdomar. Olivoljans höga halter av enkelomättat fett och de vitaminer och andra ämnen som finns i oljan bidrar på olika sätt till kroppens försvar mot olika sjukdomar.